Τμήμα Μουσικών Σπουδών
Το μάθημα εστιάζει στα μουσικά φεστιβάλ με διπλό σκοπό. Αφενός, ο θεσμός των μουσικών φεστιβάλ εξετάζεται ως είδος «πολιτισμικής επιτέλεσης» (cultural performance), δηλαδή ως μία επιτέλεση η οποία εκφράζει την ουσία, το περιεχόμενο κάποιας κουλτούρας (culture), ένα μέσο με το οποίο μια κουλτούρα «επιτελεί» τον εαυτό της, όπου το νόημα της μουσικής συνυφαίνεται με τα κοινωνικά και πολιτισμικά συμφραζόμενά της. Αφετέρου, τα μουσικά φεστιβάλ θα εξυπηρετήσουν ως μέσο διερεύνησης ευρύτερων θεωρητικών και μεθοδολογικών ζητημάτων που αφορούν στην (εθνο)μουσικολογική και ευρύτερη πολιτισμική μελέτη της μουσικής. Παρότι τα μουσικά φεστιβάλ καλύπτουν όλο το φάσμα της μουσικής δημιουργίας, τόσο των «υψηλών» όσο και των «δημοφιλών» κουλτούρων, έμφαση θα δοθεί σε δύο ειδών φεστιβάλ: α) σε φεστιβάλ της δυτικής έντεχνης (της λεγόμενης «κλασικής») μουσικής και β) σε ένα συγκεκριμένο παράδειγμα φεστιβάλ δημοφιλούς μουσικής: τον μουσικό διαγωνισμό Eurovision Song Contest. Εξετάζονται ζητήματα ορισμού και τυπολογίας των φεστιβάλ, αναλύονται διάφοροι τρόποι με τους οποίους τα φεστιβάλ εξυπηρετούν την διαμόρφωση και έκφραση νοημάτων μέσω της μουσικής, πέραν όμως του μουσικού κειμένου (της παρτιτούρας), ζητήματα που αφορούν το ακροατήριο των φεστιβάλ, την σχέση τους με τον «τόπο», καθώς και το ρόλο τους στην διαμόρφωση ταυτοτήτων (ιδιαίτερα κοινωνικής, εθνικής και έμφυλης ταυτότητας).
Ενδεικτική Βιβλιογραφία
Baker, Catherine. 2016. ‘The “Gay Olympics”? The Eurovision Song Contest and the Politics of LGBT/European Belonging’. European Journal of International Relations 1354066116633278: 1-25.
Bohlman, Philip V. 2004. The Music of European Nationalism: Cultural Identity and Modern History. Santa Barbara: ABC-CLIO. [Κεφάλαιο 1 και Επίλογος]
Bohlman, Philip V. 2011. Focus: Music, Nationalism and the Making of New Europe. New York and London: Routledge. [Κεφάλαια 1, 8 και Επίλογος]
Brennan, Vicki L. 1999. “Chamber Music in the Barn: Tourism, Nostalgia, and the Reproduction of Social Class”. The World of Music 41(3): 11-29.
Falassi, Alessandro. 1987. “Festival: Definition and Morphology”. Στο: Alessandro Falassi (επιμ.), Time out of Time: Essays on the Festival. Albuquerque: University of New Mexico Press. 1-10.
Frey, Bruno S. 2000. “The Rise and Fall of Festivals: Reflections on the Salzburg Festival”. Working Paper Series 48. Zurich: University of Zurich [http://www.efa-aef.eu/newpublic/upload/efadoc/11/Uni%20Zurich%20-%20Salzburger%20Festspiele.pdf, τελευταία πρόσβαση 15 Απριλίου 2015].
Getz, Donald. 2010. “The Nature and Scope of Festival Studies”. International Journal of Event Management Research 5(1): 1-47.
Gluhovic, Milija. 2013. ‘Sing for Democracy: Human Rights and Sexuality Discourse in the Eurovision Song Contest’. Performing the ‘New’ Europe: Identities, Feelings, and Politics in the Eurovision Song Contest. Basingstoke: Palgrave. 194-217.
Kolb, Bonita M. 1998. “Classical Music Concerts Can be Fun: The Success of BBC Proms”. International Journal of Arts Management 1(1): 16-23.
Lambropoulos, Apostolos. 2013. ‘Delimiting the Euro-Body: Historicity, Politicization, Queerness’. Στο: Dafni Tragaki (επιμ.), Empire of Song: Europe and Nation in the Eurovision Song Contest. Lanham: Scarecrow Press. 151-172.
Levidou, Katerina. 2017. “Feasts in Time of ‘Plague’: Festivals of Western Art Music in Greece during the Crisis”. Στο: Dimitris Tziovas (επιμ.), Greece in Crisis: The Cultural Politics of Austerity. London and New York: I.B.Tauris.
Nooshin, Laudan (επιμ.). 2014. “Introduction to the Special Issue: The Ethnomusicology of Western Art Music”. Ethnomusicology Forum 20(3): 285-300.
Pitts, Stephanie E. 2004. “‘Everybody Wants to be Pavarotti’: The Experience of Music for Performers and Audience at a Gilbert and Sullivan Festival”. Journal of the Royal Musical Association 129(1): 143-160.
Pitts, Stephanie E. 2005. “What Makes an Audience: Investigating the Roles and Experiences of Attendance at a Chamber Music Festival”. Music and Letters 86(2): 257-269.
Pitts, Stephanie E. και Christopher P. Spencer. 2007. “Loyalty and Longevity in Audience Listening: Investigating Experiences of Attendance at a Chamber Music Festival”. Music and Letters 89(2): 227-238.
Quinn, Bernadatte. 2003. “Symbols, Practices and Myth-Making: Cultural Perspectives on the Wexford – Festival Opera”. Tourism Geographies 5(3): 329-349.
Rehdberg, Peter. 2013. ‘Taken by a Stranger: How Queerness Haunts Germany at Eurovision’. Performing the ‘New’ Europe: Identities, Feelings, and Politics in the Eurovision Song Contest. Basingstoke: Palgrave. 178-193.
Solomon, Thomas. 2013. “The Oriental Body on the European Stage: Producing Turkish Cultural Identity on the Margins of Europe”. Στο: Dafni Tragaki (επιμ.), Empire of Song: Europe and Nation in the Eurovision Song Contest. Lanham: Scarecrow Press. 173-201.
Spotts, Frederic. 1994. “Introduction”. Στο: Bayreuth: A History of the Wagner Festival. New Haven and London: Yale University Press. 1-28.
Stobart, Henry. 2008. “Introduction”. The New (Ethno)Musicologies. Lanham: Scarecrow. 8-23.
Tragaki, Dafni. 2013. “Introduction”. Στο: Dafni Tragaki (επιμ.), Empire of Song: Europe and Nation in the Eurovision Song Contest. Lanham: Scarecrow Press: 1-33.
Usner, Eric Martin. 2011. “‘The Condition of MOZART’: Mozart Year 2006 and the New Vienna’. Ethnomusicology Forum 20(3): 413-442.
Webster, Emma και George McKay. 2016. From Glyndebourne to Glastonbury: The Impact of British Music Festivals. Norwich: Arts and Humanities Research Council/University of East Anglia [https://impactoffestivals.files.wordpress.com/2016/01/the-impact-of-british-music-festivals-large-print-version.pdf, τελευταία πρόσβαση 28 Φεβρουαρίου 2017].
Zaroulia, Marilena. 2013. “‘Sharing the Moment’: Europe, Affect and Utopian Performatives in the Eurovision Song Contest”. Στο: Karen Fricker και Milija Gluhovic (επιμ.), Performing the ‘New’ Europe: Identities, Feelings, and Politics in the Eurovision Song Contest. Basingstoke: Palgrave. 31-52.
Λεβίδου, Κατερίνα. 2015. “Επιβιώνοντας στην Κρίση: Θερινά Φεστιβάλ Έντεχνης Δυτικής Μουσικής στη Σύγχρονη Ελλάδα”. Πολυφωνία 26: 124-155.
Λεβίδου, Κατερίνα και Γεωργία Βάββα. 2015. “Παράρτημα: Φεστιβάλ με Έντεχνη Δυτική Μουσική στην Ελλάδα, 2008-σήμερα (ενδεικτικός κατάλογος)”, Πολυφωνία 26, 224-245.
Συρακούλη, Βάσω. 2010. “Σύγχρονα Φεστιβάλ Φολκλόρ: Οι παραδοσιακές μουσικές επί σκηνής”. Στο Κάβουρας Παύλος (επιμ.) Φολκλόρ και Παράδοση: Ζητήματα ανα-παράστασης και επιτέλεσης της μουσικής και του χορού. Αθήνα: Νήσος. 171-183.
Ψαρρού, Μαρία. 2012. Φεστιβάλ: Ζητήματα διοργάνωσης, χρήσεις και προεκτάσεις για την τοπική αυτοδιοίκηση [http://festival.culture.gr/wp-content/uploads/2012/10/topikh_autodioikhsh_kai_festival1.doc, τελευταία πρόσβαση: 24/3/2015].